نوشته شده توسط : ali

ثبت شرکت سهامی عام :

موسسه ثبت شرکت کریم خان ارائه دهنده تمامی خدمات ثبتی از قبیل ثبت شرکت سهامی عام می باشد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر  با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

تعریف شرکت سهامی عام :

 

شرکت سهامی عام ٫ شرکتی بازرگانی (هر چند موضوع عملیات آن ٫ امور بازرگانی نباشد) که سرمایه آن به سهام تقسیم شده که بخشی از این سرمایه از طریق فروش سهام به مردم تامین می شود.

 

تعداد سهامداران در شرکت سهامی عام قابل مقایسه با تعداد سهامداران در شرکت سهامی خاص نمی باشد.

 

 

مشخصات شرکت سهامی عام:

 

می توان از ویژگی های شرکت سهامی عام به دو نکته زیر اشاره کرد:

 

    تعداد گسترده سهامداران.

    محدودیت ارزش اسمی هر سهم حداکثر به ده هزار ریال در شرکت می باشد.

 

معنای موسس در شرکت سهامی عام :

 

در دو معنا به کار می رود:

 

    همه سرمایه گذارانی که در تشکیل شرکت سهامی عام مشارکت نموده و در جلسه مجمع عمومی موسس با جایگاه یکسان و رای برابر حضور می یابند موسس به شمار می روند.

 

    معنی مهمتر: اشخاصی هستند که برای تاسیس شرکت پیش قدم شده و موضوع شرکت را انتخاب کرده و اقدامات لازم را برای جلب تعهد کنندگان سرمایه معمول می دارند. موسسین ٫ اساسنامه شرکت را تهیه می کنند و اقدام به دعوت تعهد کنندگان سهام نموده با تشکیل مجمع عمومی موسسین موجبات تشکیل شرکت را فراهم می آوردند.

 

 

 

در ماده ۶ و ۱۶ قانون تجارت به اقدامات موسسین جهت آماده نمودن مدارک لازم جهت اخذ اجازه پذیره نویسی از مرجع ثبت شرکت ها اشاره شده ٫ که منظور اشخاصی است که اقدامات اولیه را انجام داده اند.

 

نکته : در قانون تجارت میان موسسین و پذیره نویسان تمایز قائل گردیده است.

 

 

نحوه تشکیل شرکت سهامی عام :

 

در شرکت های سهامی عام ٫ تعداد سهامداران نباید کمتر از پنج نفر باشد و مسئولیت سهامداران محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست. در این شرکت ٫ عبارت (( شرکت سهامی عام )) باید قبل یا بعد از نام شرکت ٫ بدون فاصله با نام شرکت ٫ در کلیه اوراق و اطلاعیه ها و آگهی های شرکت به طور روشن و خوانا قید شود. برای انجام پروژه های بزرگ عمرانی صنعتی کشاورزی وجود شرکت های بزرگ لازم و ضروری است. در اینگونه شرکت ها سرمایه های اندک در قالب سهام به عموم واگذار می شود.

 

 

 

در ارتباط با شرکت های عامه با حقوق سرمایه گذارانی سر و کار دارد که عموماً بدون شناخت نزدیک از موسسین و به اعتماد اعلامیه پذیره نویسی ٫ مبادرت به واریز وجه و تعهد سهام می نمایند و در مقایسه با شرکت سهامی خاص از پیچیدگی بیشتر برخوردار است و در عین حال مستلزم طی زمانی دراز است. انتشار اعلامیه پذیره نویسی تنها با مجوز اداره ثبت شرکت ها که بعد از بررسی اسناد و مدارک لازم و احراز مطابقت آنها با قانون صادر می گردد ٫ امکان پذیر است.

 

موسسین یا مدیران با اداره شرکت سرمایه حاصله را در جریان گردش صحیح اقتصادی قرار می دهند و در اثر این عمل دو منفعت حاصل می گردد:

 

    سودی از سرمایه گذاری یا انجام فعالیت عمرانی نصیب سهامداران می شود.

 

    رونق و آبادانی برای کشور را به ارمغان می آورد.

 

شرکت سهامی عام ٫ نوع به خصوص و منحصر بفرد شرکت های بزرگ می باشد که اجازه فروش سهام به عموم مردم را دارد و مردم می توانند در هنگام اعلام پذیره نویسی به شعب بانک اعلام شده مراجعه و ورقه تعهد سهم را امضاء و وجه تعیین شده را به حساب شرکت واریز نمایند.

 

سرمایه در موقع تاسیس شرکت های سهامی عام نباید از پنج میلیون ریال کمتر باشد و در صورتی که بنا به موجباتی سرمایه شرکت سهامی عام هر زمان کمتر از مبلغ مذکور شود باید ظرف یک سال از طریق افزایش سرمایه ٫ سرمایه شرکت به حد مقرر برسد و در صورت عدم حصول شرکت سهامی عام باید به انواع شرکت های دیگر تبدیل شود و در غیر این صورت هر سهامدار می تواند انحلال شرکت سهامی عام را از دادگاه صلاحیت دار تقاضا نماید.

 

در شرکت سهامی عام حداقل ۲۰٪ سرمایه تعیین شده توسط موسسین تعهد می گردد و ۳۵٪ از میزان تعهد شده پرداخت گردد.

 

پذیره نویسی مستلزم رعایت تشریفات و اقدامات دقیقی دانسته شده است که عدم رعایت هر یک از آنها ممکن است موجبات بطلان اقدام و در نتیجه بطلان شرکت حتی پس از ثبت را فراهم آورد. دریافت مجوز انتشار آگهی پذیره نویسی تنها پس از ارائه برخی مدارک به اداره ثبت شرکت ها و احراز صحت و تطبیق آن با قانون از سوی مرجع مزبور امکان پذیر است ٫ تا این امتیاز قانونی وسیله ای برای سوء استفاده افراد سودجو به کار گرفته نشود. احکام و قواعد حاکم بر تاسیس ٫ عموماً آمره بوده و رعایت هر یک از آنها لازمه اعمال دیگری و موثر در کل تاسیس شرکت است.

 

مجامع عمومی در شرکت های سهامی عام تحت سه عنوان موسس ٫ عادی و فوق العاده تقسیم بندی می شود.

 

تعداد سهامداران در شرکت سهامی عام نباید کمتر از پنج نفر باشد و همگی باید سهامدار باشند. اداره شرکت سهامی به وسیله هیئت مدیره ای که از بین  صاحبان سهام انتخاب شده اداره می گردد.

 

شرکت سهامی عام می تواند اوراق قرضه منتشر کند. ( اوراق قرضه : وام متضمن همراه به بهره )

 

شرکت سهامی عام امکان عضویت در بازار بورس اوراق بهادار را دارد.

 

 

 

چگونه شرکت سهامی عام تأسیس کنیم؟

 

بسیاری از تاجران ترجیح می‌دهند که کسب ‌و کار خود را در قالب شرکت‌ های تجاری گسترش دهند. با تشکیل شرکت ٫ حداقل تا زمانی که منحل نشده است دیگر کسی به سراغ دارایی آنها به دلیل طلب‌هایشان نخواهد آمد. در این میان قالب‌های مختلفی برای تشکیل شرکت وجود دارد که هر یک از آنها در شرایط خاص کاربرد دارند. یکی از قالب‌های رایجی که برای تشکیل شرکت استفاده می‌شود ٫ شرکت سهامی عام است که در ادامه با با زیروبم تشکیل آن آشنا می‌شوید.

 

مزایای وسوسه کننده

 

مزایای شرکت سهامی عام برخی را وادار می‌کند کسب ‌و ‌کار خود را در این قالب گسترش دهند. سهولت نقل‌ و ‌انتقال سهام ٫ تجمع سرمایه‌های کوچک برای تشکیل شرکت ٫ محدودیت مسئولیت سهامداران در شرکت‌ های سهامی ٫ جذب سرمایه از طریق انتشار اوراق سهام ٫ استمرار و موجودیت شرکت‌های سهامی و تعیین هیأت‌ مدیره در شرکت‌های سهامی شمری از امتیازهایی است که برای تشکیل شرکت سهامی عام وجود دارد. یادتان باشد شرکت سهامی عام برای جلب سرمایه‎های بزرگ تشکیل می‎شود و تعداد شرکا در این شرکت زیاد است؛ بنابراین بهتر است یک جمع دوستانه یا یک خانواده برای کسب‌و‌کار خود شرکت مسئولیت محدود ثبت کنند یا صرافان و جواهرفروشان بهتر است شرکت تضامنی یا نسبی را برای فعالیت خود انتخاب کنند.

 

گام اول: تأسیس شرکت

 

در مرحله تأسیس ٫ چند شریک تصمیم می‌گیرند شرکت «سهامی عام» را تشکیل دهند. در قانون به این افراد ٫ موسسان شرکت می‌گویند که باید مجموعه اعمالی را پیش از تشکیل شرکت انجام دهند. تهیه ۲۰ درصد مبلغ تعهد ‌شده شرکت و قرار دادن آن در حساب مخصوص شرکت در یکی از بانک‌ها ٫ اولین کار موسسان است. اهمیت این سپرده در جلب اعتماد دیگران به خرید سهام شرکت نقش مهمی دارد.

 

گام دوم: اظهارنامه تأسیس شرکت

 

افراد برای اینکه در تأسیس شرکت سهامی عام مشارکت و بخشی از سهام آن را پذیره ‌نویسی کنند ٫ باید اطلاعاتی در مورد شرکت به دست بیاورند. این اطلاعات در قالب اظهارنامه در تهران به اداره ثبت شرکت‌ها و در شهرستان‌ها به دایره ثبت شرکت‌ها ارائه می‎شود.

 

در متن این اظهارنامه این موارد به چشم می‌خورد: نام شرکت ٫ هویت کامل و اقامتگاه موسسان ٫ موضوع شرکت ٫ مبلغ سرمایه شرکت و مشخص کردن مقدار نقد و غیر نقد آن ٫ تعداد سهام با نام و بی‎نام و مبلغ اسمی آنها و در صورتی که سهام ممتاز نیز مورد نظر باشد تعیین تعداد و خصوصیات و امتیازات این‎گونه سهام ٫ میزان تعهد هر یک از موسسان و مبلغی که پرداخت کرده‎اند با تعیین شماره حساب و نام بانکی که وجوه پرداختی در آن واریز شده است ٫ در مورد آورده غیرنقد تعیین اوصاف و مشخصات و ارزش آن به نحوی که بتوان از کمیت و کیفیت آورده غیرنقد اطلاع حاصل کرد ٫ مرکز اصلی شرکت ٫ مدت شرکت.

 

مرجع ثبت شرکت‌ها نیز پس از مطالعه اظهارنامه و ضمایم آن و تایید قانونی بودن مندرجات آنها ٫ اجازه انتشار اعلامیه پذیره‎ نویسی را صادر می‎کند.

 

شرکت سهامی عام در صورتی تشکیل خواهد شد که موسسان شرکت و پذیره‌ نویسان تعهد کنند ٫ تمامی سرمایه شرکت را پرداخت کنند و حداقل ۳۵ درصد آن را هم به صورت نقد بپردازند. برداشتن این قدم برای تشکیل شرکت سهامی سخت نیست ٫ چون اکنون حداقل سرمایه شرکت سهامی عام پنج میلیون ریال است. البته قانون حداقل و کف را بیان کرده است و برخی شرکت‌های سهامی عام با سرمایه میلیاردی تشکیل می‌شوند.

 

گام سوم: تهیه طرح اعلامیه پذیره‎‌نویسی

 

به خاطر داشته باشید که مزیت بزرگ شرکت سهامی عام مشارکت عمومی در تأمین سرمایه شرکت است؛ دیگر شرکت‌ ها از این امتیاز محرومند و حتی شرکت سهامی خاص هم نمی‌ تواند از طریق مراجعه به عموم ٫ سرمایه خود را تأمین کند. پذیره نویسی اقدامی است که برای جمع ‌آوری سرمایه از طریق مراجعه به عموم انجام می‌شود. پذیره نویسی تنظیم و امضای «ورقه تعهد سهم یا سهام» است و امضای چنین ورقه‎ ای در واقع قبول اساسنامه شرکت و تصمیمات مجمع عمومی است. برای پذیره نویسی سهام همه می ‌توانند پیش‌ قدم شوند؛ حتی شرکت ‌ها هم اگر در اساسنامه چنین اجازه ‌ای داشته باشند ٫ می ‌توانند با شرکت در پذیره نویسی بخشی از سرمایه شرکت دیگری را تأمین کنند. برای پذیره نویسی ٫ موسسان در اولین گام باید طرح اعلامیه پذیره نویسی را تهیه و امضاء و در تهران به اداره ثبت شرکت‌ها و در شهرستان‌ها به دایره ثبت شرکت‌ها ارائه کنند. برای اینکه بیشتر با طرح اعلامیه پذیره نویسی آشنا شوید ٫ باید گفت این طرح برای تأمین سرمایه شرکت از مردم تنظیم می‎شود و باید شامل مواردی باشد که به آنها اشاره می‎شود: نام شرکت ٫ موضوع شرکت و نوع فعالیت‎هایی که شرکت به منظور آن تشکیل می‎شود ٫ مرکز اصلی شرکت و شعب آن در صورتی که تأسیس شعبه مورد نظر باشد ٫ مدت فعالیت شرکت ٫ هویت کامل و اقامتگاه و شغل موسسان ٫ در صورتی که تمام یا بعضی از موسسان در امور مربوط به موضوع شرکت یا امور مشابه با آن سوابق یا اطلاعات یا تجاربی داشته باشند ذکر آن به اختصار ٫ مبلغ سرمایه شرکت و تعیین مقدار نقد و غیرنقد آن به تفکیک و تعداد و نوع سهام در مورد سرمایه غیرنقد شرکت ٫ تعیین مقدار و مشخصات و اوصاف و ارزش آن به ‎نحوی که بتوان از کمیت و کیفیت سرمایه غیرنقد اطلاع حاصل کرد ٫ در صورتی که موسسان مزایایی برای خود در نظر گرفته‎اند تعیین چگونگی و موجبات آن مزایا به تفصیل ٫ تعیین مقداری از سرمایه که موسسان تعهد کرده و مبلغی که پرداخت کرده‎اند ٫ ذکر هزینه‎هایی که موسسان تا آن زمان برای تهیه مقدمات تشکیل شرکت و مطالعاتی که انجام گرفته است پرداخت کرده‎اند ٫ برآورد هزینه‎های لازم تا شروع فعالیت‌های شرکت ٫ در صورتی که انجام موضوع شرکت قانونی مستلزم موافقت مراجع خاصی باشد ذکر مشخصات اجازه‎نامه یا موافقت اصولی آن مراجع ٫ ذکر حداقل تعداد سهامی که هنگام پذیره نویسی باید توسط پذیره‎نویس تعهد شود و تعیین مبلغی از آن که باید هنگام پذیره نویسی نقدا پرداخت شود ٫ ذکر شماره و مشخصات حساب بانکی که مبلغ نقدی سهام مورد تعهد باید به آن حساب پرداخت شود و تعیین مهلتی که طی آن اشخاص می‎توانند برای پذیره نویسی و پرداخت مبلغ نقدی به بانک مراجعه کنند ٫ تصریح به اینکه اظهارنامه موسسان به انضمام طرح اساس‌نامه برای مراجعه علاقه‌مندان به مرجع ثبت شرکت‌ها تسلیم شده است ٫ ذکر نام روزنامه کثیرالانتشار که هرگونه دعوت و اطلاعیه بعدی تا تشکیل مجمع عمومی مۆسس منحصرا در آن منتشر خواهد شد ٫ چگونگی تخصیص سهام به پذیره‎نویسان. مرجع ثبت شرکت‌ها پس از رسیدگی ٫ اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی را صادر خواهد کرد.

 

اعلامیه پذیره نویسی که به ترتیب یاد شده تهیه شد ٫ از سوی موسسان در جراید آگهی می‌ شود و نیز در بانکی که تعهد سهام نزد آن صورت می‎گیرد ٫ در معرض دید علاقه‌ مندان قرار می ‌گیرد.

 

گام چهارم: امضای ورقه تعهد سهم

 

با انتشار اعلامیه پذیره نویسی موضوع ایجاد شرکت جدی‌ تر شده است و مردم برای شرکت در سرمایه شرکت سهامی عام دعوت شده‌اند ؛ اما آن ها برای این کار باید به کجا مراجعه و چه تشریفاتی را رعایت کنند؟ اینجاست که پای ورقه تعهد سهم به میان می‌آید. این ورقه ٫ نوشته‌ای است که تعهد پذیره نویسی با امضای آن انجام می‌شود. در این ورقه نام و موضوع و مرکز اصلی در مدت شرکت ٫ سرمایه شرکت ٫ شماره و تاریخ اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی و مرجع صدور آن ٫ تعداد سهامی که مورد تعهد واقع می‎شود و مبلغ اسمی آن همچنین مبلغی که از آن بابت نقدا در موقع پذیره نویسی باید پرداخت شود ٫ نام بانک و شماره حسابی که مبلغ لازم توسط پذیره‎نویسان باید به آن حساب پرداخت شود ٫ هویت و نشانی کامل پذیره‎نویس و قید اینکه پذیره‎ نویس متعهد است مبلغ پرداخت ‌نشده سهام مورد تعهد را طبق مقررات اساسنامه شرکت پرداخت کند ٫ درج شده است. این ورقه در دو نسخه تنظیم می‌شود و پذیره‎نویس باید هر دو را امضا کند. نسخه اول در اختیار بانک قرار می ‌گیرد و نسخه دوم به پذیره‎ نویس داده می ‌‌شود. با سپری کردن این مرحله پذیره نویسی قطعیت می‌ یابد و پذیره ‌نویس تعهد می ‌کند بخشی از سرمایه شرکت را پرداخت کند.

 

گام پنجم: تشکیل سرمایه

 

شرکت سهامی عام در صورتی تشکیل خواهد شد که موسسان شرکت و پذیره ‌نویسان تعهد کنند ٫ تمامی سرمایه شرکت را پرداخت کنند و حداقل ۳۵ درصد آن را هم به صورت نقد بپردازند. برداشتن این قدم برای تشکیل شرکت سهامی سخت نیست ٫ چون اکنون حداقل سرمایه شرکت سهامی عام پنج میلیون ریال است. البته قانون حداقل و کف را بیان کرده است و برخی شرکت‌های سهامی عام با سرمایه میلیاردی تشکیل می‌شوند.

 

گام ششم: تخصیص سهام

 

مراحلی را که تا کنون بررسی کرده‌ ایم ٫ مراحل تشکیل شرکت سهامی عام است و هنوز این شرکت به وجود نیامده است ؛ یکی از قدم‌هایی که برای این کار باید برداشته شود تخصیص سهام است. تا به حال از پذیره نویسی و پذیره ‌نویس صحبت کردیم و اسمی از سهامدار و سهم نبردیم. اما در این مرحله به هر یک از موسسان و پذیره‎ نویسان در برابر سرمایه‌ای که به شرکت آورده‌اند ٫ سهام داده می‎شود. جالب این است که بر اساس قانون ٫ مبلغ اسمی هر سهم نباید از ۱۰ هزار ریال بیشتر باشد ٫ اما هر سهامدار می ‌تواند هزاران سهم با این مبلغ اسمی داشته باشد. تعیین تعداد سهام هر شخص ٫ در صورت‌جلسه ‌ای که به امضای موسسان می‎رسد ٫ قید می‌شود و به «مجمع عمومی مۆسس» گزارش خواهد شد ؛ البته هنوز به مرحله تشکیل مجمع عمومی موسس نرسیده‌ ایم.

 

مزایای شرکت سهامی عام برخی را وادار می‌کند کسب ‌و ‌کار خود را در این قالب گسترش دهند. سهولت نقل‌ و ‌انتقال سهام ٫ تجمع سرمایه‌ های کوچک برای تشکیل شرکت ٫ محدودیت مسئولیت سهامداران در شرکت‌های سهامی ٫ جذب سرمایه از طریق انتشار اوراق سهام ٫ استمرار و موجودیت شرکت‌ های سهامی و تعیین هیأت‌ مدیره در شرکت‌ های سهامی شماری از امتیاز هایی است که برای تشکیل شرکت سهامی عام وجود دارد. یادتان باشد شرکت سهامی عام برای جلب سرمایه‎ های بزرگ تشکیل می‎ شود و تعداد شرکا در این شرکت زیاد است.

 

گام هفتم: ایجاد شرکت

 

مجمع عمومی موسس ٫ اولین گردهمایی سهامداران شرکت سهامی است و از این پس شرکت تشکیل خواهد شد. این مجمع فقط یک ‌بار و آن هم در ابتدای حیات شرکت تشکیل می‌شود تا وظایف مهمی را که بر عهده آن است ٫ انجام دهد. اگر موسس یا پذیره ‌نویس یک شرکت سهامی عام هستید به شما توصیه می ‌کنیم ٫ حتماً در این مجمع شرکت کنید. در مجمع عمومی موسس برای تشکیل شرکت ٫ تصویب گزارش موسسان ٫ تصویب ارزیابی آورده‎ های غیرنقدی ٫ تصویب مزایای خاص ٫‌ تصویب اساسنامه ٫‌ تعیین مدیران و بازرسان و تعیین روزنامه کثیرالانتشار مورد رسیدگی قرار می‎گیرد.

 

قدم آخر: ثبت شرکت پس از تشکیل

 

آخرین گام ایجاد شرکت سهامی عام ٫ ثبت آن است. این شرکت‌ها باید ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه به ثبت برسند ٫ در غیر این صورت شرکت تشکیل ‎شده محسوب نخواهد شد و دردسرهای زیادی گریبان موسسان را خواهد گرفت. در این صورت هرگونه هزینه‎ ای که برای تأسیس شرکت پرداخت یا تعهد شده باشد ٫ به عهده موسسان خواهد بود. همچنین اساسنامه ‌ای که به تصویب مجمع عمومی موسس رسیده است ٫ به انضمام صورتجلسه مجمع و اعلامیه قبولی سمت مدیریت و بازرسی توسط مدیران و بازرسان برای ثبت شرکت به مرجع ثبت شرکت ‌ها تسلیم شود. یادتان باشد تقاضای ثبت شرکت بر عهده مدیران شرکت است که باید ظرف مهلت مقرر اقدام به ثبت شرکت کنند.

 

 

مدارک لازم جهت تاسیس شرکت سهامی عام :

 

    آگهی دعوت مجمع موسسین در روزنامه تعیین شده.

    فتوکپی کلیه مدارک هویتی مدیران ( در مورد اشخاص حقوقی ارائه برگ نمایندگی الزامی است).

    گواهی بانکی مبنی بر واریز حداقل ۳۵٪ سرمایه شرکت.

    ارائه مجوز یا موافقت اصولی یا مجوز از مراجع ذیصلاح در صورت نیاز.



:: بازدید از این مطلب : 395
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

ثبت طرح صنعتی :

 موسسه ثبت شرکت کریم خان ارائه دهنده تمامی خدمات ثبتی از قبیل ثبت طرح صنعتی می باشد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر  با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

در زبان معمول ٫ طرح صنعتی معمولاً به شکل و ظاهر یک کالا اشاره دارد ٫ اما در لسان حقوقی مالکیت فکری طرح صنعتی خصوصیات مربوط به شکل و ساختار ٫ نقش و تزئینات به کار رفته در یک کالا به واسطه یک فرآیند صنعتی است که در کالای خاتمه یافته ایجاد چشم نوازی و جذابیت کند. هر طرحی که محصولی خلاقانه و منحصر به فرد از نظر ظاهری داشته باشد را می توان در کل طرح صنعتی نامید.

 

بنا بر این به عنوان یک قاعده کلی ٫ طرح صنعتی متشکل می شود از :

 

    ویژگی های سه بعدی مانند شکل یک کالا.

    ویژگی های دو بعدی مانند تزئینات ٫ خطوط یا رنگ های به کار رفته در یک کالا.

    ترکیبی از موارد فوق.

 

طرح صنعتی در انواع گسترده ای از محصولات صنعتی و صنایع دستی به کار برده می شود. از ابزار فنی و تجهیزات پزشکی گرفته تا ساعت ها ٫ جواهرات ٫ کالا های لوکس و تجملی ٫ ابزار خانگی ٫ وسائل الکترونیکی ٫ ماشین های سواری و از طرح های نساجی گرفته تا کالا های تفریحی ٫ همه می توانند مشمول طرح صنعتی باشند.

حمایت از طرح صنعتی و حقوق دارنده طرح صنعتی :

 

هرگاه یک طرح صنعتی به موجب قانون به ثبت رسیده باشد مالک آن از حق انحصاری ٫ جلوگیری از نسخه برداری غیر مجاز یا تقلید توسط اشخاص ثالث برخوردار می شود این حق موجب می شود اشخاص ثالث از ساخت ٫ عرضه ٫ واردات ٫ صادرات یا فروش هر محصولی که طرح در آن به کار رفته یا در آن گنجانده شده است منع می شوند.

 

در قانون جمهوری اسلامی ایران در ماده ۲۸ قانون حمایت از اختراعات ٫ طرح صنعتی ٫ علایم و نام های تجاری مصوب سال ۱۳۸۶ این حقوق را اینچنین بر می شمارد:

 

    بهره برداری از هر طرح صنعتی که در ایران ثبت شده باشد توسط اشخاص ٫ مشروط به موافقت مالک آن می باشد.

    بهره برداری از یک طرح صنعتی ثبت شده عبارت است از : ساخت ٫ فروش ٫ وارد کردن اقلام حاوی آن طرح صنعتی.

    مالک طرح صنعتی ثبت شده می تواند علیه شخصی که بدون موافقت صاحب طرح صنعتی افعال مذکور در بند ۲ این ماده را انجام دهد یا مرتکب عملی شود که عادتاً موجبات تجاوز آینده را فراهم آورد در دادگاه اقامه دعوی نماید.

 

فرق طرح صنعتی و اختراع :

 

همانگونه که در تعریف طرح صنعتی بیان شد ٫ طرح و آفریننده یک طرح صنعتی به جنبه های فنی آن محصول نمی پردازد و آنچه برایش مهم است ارائه یک محصول شکیل و زیبا به مصرف کننده است ؛ اما برعکس در اختراع ٫ آنچه برای یک مخترع مهم است قرار دادن چند عنصر در کنار هم و در نهایت کسب نتیجه مورد نظر از عملکرد آن عنصر است.

 

بنا بر این در طرح صنعتی آفریننده به دنبال زیبائی محصول است ولی در اختراع ٫ آفریننده به دنبال کسب نتیجه عملکرد و فنی محصول است.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت طرح صنعتی :

 

    عکس از نمونه کار از زوایای مختلف و حدالامکان ۳ بعدی و طرز صحیح آن در موسسه ثبت شرکت کریم خان همشهری توسط کارشناس مربوطه اعلام می گردد.

    برای اشخاص حقیقی کارت ملی و شناسنامه.

    برای اشخاص حقوقی مدارک هویتی شرکت و مدیر عامل.

    مدارک تکمیلی در موسسه ثبت شرکت کریم خان همشهری اعلام می گردد.



:: بازدید از این مطلب : 402
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

ثبت اختراع :

 موسسه ثبت شرکت کریم خان ارائه دهنده تمامی خدمات ثبتی از قبیل ثبت اختراع می باشد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر  با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

اختراع نتیجه فکر فرد یا افراد است که برای اولین بار فرآیند یا فرآورده ای خاص را ارائه می کند و مشکلی را در یک حرفه ٫ فن ٫ فناوری ٫ صنعت و مانند آنها حل می کند.

 

 به طور کلی اختراع ٫ حق انحصاری است که به مخترع آن در قبال خلق و ایجاد محصول با فرآیند صنعتی که دارای وصف جدید بودن ٫ گام ابتکاری و کاربرد صنعتی است از طرف دولت و قوه حاکمه اعطاء می شود. به طور کلی اختراع به معنی راه حل جدید و نو آورانه برای حل یک مشکل فنی است. این راه حل ممکن است به ایجاد وسیله ٫ دستگاه ٫ محصول ٫ دارو یا فرآیند صنعتی کاملاً جدید مربوط باشد ٫ یا ممکن است فقط بهبودی جزئی محصول یا فرآیند شناخته شده ای باشد.

مزایای ثبت اختراع :

 

اختراع ٫ حاصل و ثمره تلاش فکری و تراوش ذهنی مخترع است که در قالب یک محصول صنعتی یا فرآیند صنعتی متبلور می شود و اختراع در اینجا معدل واژه INVENTION است. اما اختراع در قوانین مختلف کشور ها زمانی حمایت می شوند که این اختراعات طبق تشریفات جاریه آن کشور در موعد و زمان مقرر به ثبت رسیده باشد و شرط استفاده از این حق ٫ ثبت آن در مراجع ذیصلاح که اداره ثبت اختراعات می باشد صورت پذیرفته باشد که در اینجا حق اختراع معادل واژه PATENT می باشد.

حمایت از اختراع :

 

بعد از ثبت و اعطای حق اختراع به مالک و مخترع ٫ بر طبق قانون به دو شکل از اختراع حمایت می شود :

 

    حمایت ایجابی از اختراع :

    یعنی اینکه به دارنده حق می دهد که از خلاقیت و تلاش ذهنی خود بهره بگیرد.

    حمایت سلبی از اختراع :

    یعنی اینکه سایرین را مکلف می کند که به این حقوق حاصل از آفرینش های فکری احترام گذاشته و مانع از هرگونه حق نقص ٫ بدون اجازه مالک این حقوق بشود.

 

مزایای ثبت اختراع :

 

در دنیای رقابت و کسب و کار ثبت اختراع دارای مزایای زیر می باشد:

 

    موقعیت قدرتمند در بازار و امتیاز رقابتی.

    سود بیشتر یا بازگشت بیشتر سرمایه از طریق نظام انحصار.

    درآمد مضاعف از تفویض اجازه بهره برداری و انتقال اختراع.

    دسترسی به فناوری از طریق لیسانس دو جانبه.

    دسترسی به بازارهای جدید.

    خطر کمتر نقص حق.

    توانایی بیشتر برای دریافت وام و یا جمع آوری منابع مالی با نرخ معقول بهره.

    ابزاری قدرتمند برای اقدام قانونی علیه تقلید کنندگان و سوء استفاده کنندگان.

    وجهه مثبت شرکت یا بنگاه صاحب اختراع.

    استفاده از مزایای بنیاد ملی نخبگان.

    استفاده از تسهیلات شرکت های فناور و دانش بنیان.

    استفده از صندوق حمایت لز پژوهشگران کشور.

 

 مدت اعتبار اختراع:

 

 اعتبار گواهینامه اختراع پس از ۲۰ سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه اختراع منتفی می شود البته حفظ گواهینامه اختراع در این ۲۰ سال منوط به پرداخت اقساط سالیانه می باشد.

اختراعات غیر قابل ثبت :

 

 طبق ماده ۴ قانون اختراعات موارد زیر از حیطه حمایت از اختراعات خارج است:

 

الف- کشفیات ٫ نظریه های علمی ٫ روش های ریاضی و آثار هنری.

 

ب- طرح ها و قواعد با روش های انجام کار تجاری و سایر فعالیت های ذهنی و اجتماعی.

 

ج- روش های تشخیص و معالجه بیماری های انسان با حیوان. (این بند شامل فرآورده هاب منطبق با تعیرف اختراع و مورد استفاده در روش های مزبور نمی شود.)

 

د- منابع ژنتیک و اجزاء ژنتیک تشکیل دهنده آنها و همچنین فرآیند های بیولوژیک تولید آنها.

 

هـ- آنچه قبلاً در فنون و صنایع پیش بینی شده باشد.

 

و- اختراعاتی که بهره برداری از آنها خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی و اخلاق حسنه باشد

مدارک لازم جهت ثبت اختراع :

 

    اظهار نامه اختراع (تهیه شده توسط موسسه ثبت کریم خان همشهری برای سرعت در انجام کار).

    شرح کامل اختراع یا وسیله جدیدی که بررسی آن تقاضا شده است.

    انتخاب عنوان برای اختراع.

    نقشه های اختراع انجام شده در اندازه های تعیین شده.

    مدارک هویتی شرکت در صورت حقوقی بودن.

    مدارک هویتی مخترع در صورتی که حقیقی باشد.

    مدارک تکمیلی که در موسسه ثبت شرکت کریم خان همشهری اعلام خواهد شد.

 

نکته بسیار مهم :

 

بدینوسیله در خصوص ثبت بین المللی قویاً تاکید می گردد که ثبتی به عنوان ثبت بین المللی یکپارچه وجود ندارد و و ثبت هریک از مصادیق مالکیت صنعتی مطابق معاهدات و کنوانسیون ها  در قلمرو کشورها یا اتحادیه های عضو آنها مطابق مقررات مربوطه صورت می گیرد و تبلیغاتی با عناوین ثبت بین المللی یا جهانی به صورت یکپارچه با وعده هایی چون  شرکت در نمایشگاه های بین المللی و سوء استفاده های احتمالی دیگر متقلبانه بوده و بی پایه و اساس می باشد. به متقاضیان ثبت توصیه می گردد که در ارتباط با نحوه اقدامات و رویه های ثبت در وهله اول از مشورت های موسسه حقوقی ثبت شرکت کریم خان همشهری بهره بگیرند و راهنمایی ها و دستور العمل های وکلای موسسه را استفاده نمایند.



:: بازدید از این مطلب : 422
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

اخذ کارت بازرگانی :

موسسه ثبت شرکت کریم خان ارائه دهنده تمامی خدمات ثبتی از قبیل اخذ کارت بازرگانی می باشد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر  با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

تعریف کارت بازرگانی :

 

کارت بازرگانی مجوزی است که به دارنده آن اعم از شخص حقیقی و حقوقی اجازه داده می شود به امور تجارت خارجی بپردازد و به طور کلی یکی از مدارک اصلی که در مبحث صادرات و واردات کالا الزام دارد و جزو یکی از ارکان اساسی این مقوله می باشد کارت بازرگانی است که توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران توسط مرکز و یا شهرستان ها به نام متقاضیانی که واجد شرایط باشند ٫ صادر می گردد. بر اساس مقرراتی که در حال حاضر در دست اجراء است اعتبار کارت بازرگانی از تاریخ صدور به مدت یک سال می باشد و تمدید کارت بازرگانی نیز با ارائه مدارک لازم برای مدت مذکور انجام می گیرد. لازم به ذکر است که کلیه افراد حقیقی و حقوقی بعد از گذراندن مراحل (کلاس های آموزشی) مجاز به دریافت کارت می باشند.

 

منظور از امور تجاری که با این کارت انجام می‌شود ، اموری از قبیل ثبت و سفارش کالا تا واردات از مناطق آزاد ، حق‌ العمل کاری (امور مشابه دلالی) در گمرک و صادرات کالاهای مجاز است.

 

تعریف ساده تر که می توان گفت این است که تقریباً هر اقدامی در چارچوب قوانین کشور ، به یک مجوز از سوی مقامات یا سازمان های مربوط نیاز دارد. دقیقا مثل رانندگی کردن که با داشتن گواهینامه رسمی از اداره راهنمایی و رانندگی ، قانونی است و بدون آن غیرقانونی و تخلف. برای بعضی تجارت ها هم به چنین گواهینامه ای نیاز داریم که به آن کارت بازرگانی گفته می شود.

 

همچنین صدور کارت بازرگانی برای بازرگانان و شرکت‌های خارجی منوط به معامله‌ متقابل است ، یعنی در صورتی به بازرگانان خارجی کارت بازرگانی در ایران داده می‌شود که در کشور آن ها نیز به بازرگانان ایرانی اجازه‌ فعالیت بازرگانی به‌ صورت متقابل داده شود.

 

توجه داشته باشید که کارمندان تمام وقت دستگاه های دولتی نمی توانند کارت بازرگانی دریافت نمایند و ارائه حداقل مدرک تحصیلی دیپلم الزامی است. در زمان تحویل کارت بازرگانی حضور متقاضی یا نماینده قانونی او در مرحله برابراصل و تحویل کارت بازرگانی الزامی است و همچنین حضور متقاضی در کلاس های آموزشی براساس نوع مدرک تحصیلی پس از مراجعه به اتاق الزامی می باشد. نکته بسیار مهم این است که برای هر واحد ملکی فقط یک کارت بازرگانی صادر می گردد.

مزایای کارت بازرگانی :

 

صرف داشتن کارت بازرگانی به آن معنا نیست که دارنده‌ آن می‌ تواند تاجر موفقی باشد یا با مشکلات تجاری برخوردی نداشته باشد بلکه بعضاً تجار موفقی هستند که حتی با وجود داشتن سابقه‌ فعالیت طولانی به تازگی به دنبال اخذ این کارت هستند. همچنین برخلاف تصور عام و مشاوره‌های خالی از تخصص ، داشتن تحصیلات در زمینه‌ مدیریت بازرگانی ، شرط اخذ این کارت یا حتی موفقیت در تجارت نیست و با این موضوع می توان به ۵ مزیت عمده آن به شرح ذیل می باشد:

 

۱. دارنده‌ کارت بازرگانی شخص حقیقی باشد ، به عنوان تاجر شناخته می‌شود ، مزیت این مسئله در این است که تجار دارای امتیازات خاص و ویژه‌ای به نسبت افراد عادی هستند که صاحبِ کارت بازرگانی نیز از آنها بهره‌ مند خواهد شد.

 

۲. برای افراد دارای کارت بازرگانی که به دلیل تجارت مجبور به سفرهای متعدد هستند ، ویزای تجاری صادر می‌شود (که البته با توجه به قوانین هر کشوری این مسئله متفاوت خواهد بود).

 

۳. مزیت داشتن کارت بازرگانی برای صاحب آن ، امکان عضویت وی در اتاق‌های بازرگانی است.

 

۴. یکی از جالب‌ ترین مزایای خاص کارت بازرگانی ، این است که امکان ثبت نام و علائم تجاری غیرفارسی یا لاتین را به صورت استثناء به دارنده‌ آن می‌ دهد.

 

۵. امکان واردات کالا از مناطق آزاد کشور به داخل مرزهای کشور است.

کاربرد های کارت بازرگانی :

 

کاربرد های کارت بازرگانی به شرح زیر می باشد :

 

    ثبت سفارش و ترخیص کالا.

     واردات کالا از مناطق آزاد.

     مبادرت به حق العمل کاری گمرک.

     صادرات و واردات کلیه اقلام مجاز.

     ثبت برند و علامت تجاری لاتین (غیر فارسی).

 

موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی :

 

 علاوه بر کارهایی که برای انجام دادن آن ها داشتن کارت بازرگانی ضرورت دارد ، قانونگذار مواردی را نیز بر شمرده است که برای انجام دادن آنها نیازی به داشتن کارت بازرگانی نیست. در واقع ، بر اساس قانون ، موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی عبارت است از:

 

    شرکت تعاونی مرزنشینان

     ملوانان ایرانی شاغل در شناورهایی که در بین سواحل ایران و سایر کشورها در تردد هستند

     پیله وران (ده کوچکی است از دهستان براآن بخش حومه ٔ شهرستان اصفهان).

     کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور در صورت داشتن کارنامه شغلی از وزارت کار.

 

ابطال کارت بازرگانی :

 

کارت بازرگانی برای دارنده آن به صورت مدت دار صادر می شود ولی مانند هر مجوز دیگری تحت شرایطی قابل ابطال است. به‌ طور مثال اگر دارنده‌ کارت بازرگانی فاقد یکی از شرایط چندگانه برای صدور این کارت باشد یا بعداً آن شرایط را از دست بدهد ، کارت باطل خواهد شد. حال اگر دارنده‌ این کارت مرتکب قاچاق بشود طبق ماده‌ی ۳۰ قانون گمرک ایران ، در صورت احراز اینکه فرد مرتکب این جرم شده است ، از عضویت به‌ صورت دائم یا موقت در اتاق بازرگانی محروم شده و کارت او نیز ابطال می‌شود. همچنین برای اشخاصی که به علت ارتکاب جرم ، به حکم مقامات قضایی از تمام یا برخی حقوق اجتماعی محروم می‌شوند (اگر محرومیتِ مصرح وی در این زمینه باشد) به‌ طور کلی کارت بازرگانی صادر نمی‌ شود. همچنین برای افراد ورشکسته که هنوز وضعیت تصفیه‌ حساب‌ های آنها مشخص نیست ، نیز کارت بازرگانی صادر نخواهد شد.

انواع کارت بازرگانی :

 

۱. کارت بازرگانی تجاری: که نوع غالب آن است و برای ثبت و سفارش و ترخیص کالا و صادرات و واردات کالا استفاده می‌شود.

 

۲. کارت بازرگانی خدماتی: که صرفاً برای اشخاص حقوقی که مجوز سرمایه‌ گذاری با زمینه‌ فعالیت خدماتی دارند صادر می‌شود.

 

۳. کارت بازرگانی موردی : که برای اشخاص حقیقی و حقوقی که برای یک بار خواهان ترخیص کالای خود باشند صادر می‌شود.

 

۴. کارت بازرگانی تولیدی و صنعتی : که برای اشخاص حقوقی که دارای مجوز سرمایه‌ گذاری با زمینه‌ فعالیت تولیدی هستند صادر می‌شود (به این منظور که تجهیزات کارگاهی و مواد اولیه‌ مورد نیاز برای تولیدات خود را وارد و سپس اقدام به تولید نمایند).

 

۵. کارت بازرگانی شرکت های تعاونی : کارت بازرگانی شرکت های تعاونی از اتاق های تعاون دریافت می شود.

اخذ کارت بازرگانی برای مدرک تحصیلی دیپلم و یا فوق دیپلم :

 

متقاضیانی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه از آموزش و پرورش و یا فوق دیپلم از دانشگاه می باشند می بایست در نشست توجیهی ، در دوره های آموزشی تخصصی به مدت ۱۲ ساعت نیز شرکت نمایند. در بعضی موارد حتی بدون داشتن مدرک دیپلم می توان کارت بازرگانی اخذ کرد.

اخذ کارت بازرگانی برای افرادی که دارای مدرک دانشگاهی مرتبط و غیر مرتبط هستند :

 

متقاضیانی که دارای مدرک تحصیلی مرتبط از جمله رشته های مدیریت بازرگانی و اقتصاد و به طور کلی رشته های همانند هستند و فارغ التحصیل از دانشگاه در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا باشند به تشخیص اتاق می بایست در نشست توجیهی کارت بازرگانی به مدت  ۲ الی  ۳ ساعت شرکت نمایند.

 

متقاضیانی که دارای مدرک تحصیلی غیر مرتبط با رشته های فوق می باشند و فارغ التحصیل از دانشگاه در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا باشند ، می بایست علاوه بر حضور در نشست توجیهی ، در دوره های آموزشی تخصصی به مدت  ۸ ساعت نیز شرکت نمایند.

 

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ کارت بازرگانی اشخاص حقوقی (شرکت ها):

 

    اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی که به گواهی اداره ثبت شرکت ها رسیده باشد.

 

    اصل گواهی پلمپ دفاتر روزنامه و کل از اداره ثبت شرکت ها.

 

    اصل گواهی عدم سوء پیشینه مدیر عامل.

 

    کپی روزنامه رسمی و آخرین تغییرات شرکت.

 

    کلیه مدارک هویتی شرکت.

 

    اصل کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل.

 

    دو قطعه عکس ۴*۳ مدیر عامل (جدید ٫ تمام رخ و ساده باشد.).

 

    ارائه اصل مدرک تحصیلی معتبر (حداقل دیپلم) از مدیر عامل.

 

    اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان.

 

    داشتن حداقل سن ۲۳ سال تمام.

 

    اصل گواهی بانکی مبنی بر تائید حساب جاری و حسن اعتبار بانکی به نام شرکت.

 

    ارائه مدارک مالکیت یا اجاره نامه معتبر که شرکت در آنجا واقع باشد.

 

    کد اقتصادی جدید و یا ارائه پیش ثبت نام طرح جامع مالیاتی.

 

    حضور مدیر عامل در کلاس های آموزشی.

 

نکته : کارت بازرگانی اشخاص حقوقی برای مدیر عامل فقط اخذ می شود.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ کارت بازرگانی اشخاص حقیقی (اشخاص):

 

    اصل گواهی عدم سوء پیشینه متقاضی کارت بازرگانی.

 

     اصل گواهی پلمپ دفاتر روزنامه و کل از اداره ثبت شرکت ها.

 

     اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی که به گواهی اداره ثبت شرکت ها رسیده باشد.

 

    اصل کارت ملی و شناسنامه متقاضی کارت بازرگانی.

 

    دو قطعه عکس ۴*۳ متقاضی کارت بازرگانی.

 

    ارائه اصل مدرک تحصیلی معتبر (حداقل مدرک دیپلم) متقاضی کارت بازرگانی.

 

    اصل کارت پایان خدمت متقاضی کارت بازرگانی.

 

    داشتن حداقل سن ۲۳ سال برای متقاضی کارت بازرگانی.

 

    ارائه مدارک بانکی که در آن حساب جاری به نام متقاضی افتتاح گردیده باشد.

 

    اصل سند یا اجاره نامه معتبر به نام متقاضی.

 

    حضور متقاضی در کلاس های آموزشی بر اساس نوع مدرک تحصیلی.

 

     کد اقتصادی جدید و یا ارائه پیش ثبت نام طرح جامع مالیاتی.

 

در بعضی موارد حتی بدون داشتن کارت پایان خدمت می توان کارت بازرگانی اخذ نمود.

استعلام فرم ها کارت بازرگانی :

 

فرم هایی گواهی که سامانه به درخواست کننده ارائه می دهد را چاپ گرفته شده و جهت تایید به مراکز مربوطه به شرح زیر مراجعه شود:

 

     برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه باید به نزدیک ترین دفتر پلیس+ ۱۰مراجعه نمایید.

     برای دریافت گواهی ماده  ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم به حوزه مالیاتی محل کار (برای کارت های حقیقی) دفتر مرکزی (برای کارت های حقوقی) مراجعه نمایید.

     برای تایید فرم حساب و حسن اعتبار بانکی یا فرم الف به بانکی که حساب جاری شرکت یا شخص متقاضی در آن دارید مراجعه نمایید.

     برای تایید فرم تعهد و گواهی امضاء یا فرم د باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایید.

     برای دریافت مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی به شعبه بیمه محل کار(برای کارت های حقیقی) دفتر مرکزی (برای کارت های حقوقی) مراجعه نمایید.

     برای دریافت اظهار نامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی و گواهی پلمپ دفاتر به نزدیک ترین دفتر پست مراجعه و پس از دریافت دفاتر قانونی (دفتر روزنامه و کل) به اداره ثبت شرکت های محل مراجعه نمایید.

     برای دریافت فرم پیش ثبت نام کد اقتصادی به سایت اداره مالیات مراجعه نمایید.

     برای دریافت تایید صلاحیت مدیران خارجی (ویژه مدیرعاملان غیر ایرانی) به سفارتخانه متبوع مراجعه نمایید.



:: بازدید از این مطلب : 388
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

ثبت شرکت در مناطق آزاد‌ :

موسسه ثبت شرکت کریم خان ارائه دهنده تمامی خدمات ثبتی از قبیل ثبت شرکت در مناطق آزاد‌ می باشد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر  با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

 تعریف کلی از مناطق آزاد :

 

منطقه آزاد محدوده حراست شده بندری و غیر بندری است که از شمول برخی از مقررات جاری کشور متبوع ٫ خارج بوده و با بهره گیری از مزایایی نظیر معافیت های مالیاتی ٫ بخشودگی سود و عوارض گمرکی ٫ عدم وجود تشریفات زاید ارزی ٫ اداری و مقررات دست و پاگیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیند های صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک مینماید.

 

ایران هشت منطقه آزاد تجاری - صنعتی دارد که به شرح زیر می باشد :

 

    منطقه آزاد ارس : منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس ( شهرستان های : جلفا ٫ کلیبر ٫ خداآفرین ٫ پارس آباد ٫ بیله سوار و گرمی ) که واقع در استان آذربایجان شرقی می باشد.

    منطقه آزاد ماکو : منطقه آزاد تجاری - صنعتی ماکو ( شهرستان های : ماکو و چالدران ) که واقع در استان آذربایجان غربی می باشد.

    منطقه آزاد اروند : منطقه آزاد تجاری - صنعتی اروند ( شهرستان های : خرمشهر و آبادان ) که واقع در استان خوزستان می باشد.

    منطقه آزاد چابهار : منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار ( شهرستان : چابهار ) که واقع در استان سیستان و بلوچستان می باشد.

    منطقه آزاد انزلی : منطقه آزاد تجاری - صنعتی انزلی ( شهرستان های : انزلی ٫ رشت ٫ آستانه ٫ اشرفیه ) که واقع در استان گیلان می باشد.

    منطقه آزاد سلفچگان : منطقه آزاد تجاری - صنعتی سلفچگان ( شهرستان : قم ) که واقع در استان قم می باشد.

    منطقه آزاد کیش : منطقه آزاد تجاری - صنعتی کیش ( شهرستان : بندرلنگه ) که واقع در استان هرمزگان می باشد.

    منطقه آزاد قشم : منطقه آزاد تجاری - صنعتی قشم ( شهرستان : قشم ) که واقع در استان هرمزگان می باشد.

 

مزایای ثبت شرکت در مناطق آزاد :

مزایای ثبت شرکت در مناطق آزاد به شرح زیر می باشد :

 

    معافیت های مالیاتی ۲۰ ساله برای هر نوع فعالیت اقتصادی.

    ورود اتباع خارجی بدون اخذ روادید.

     مالکیت خارجی ۱۰۰ درصد.

    تضمین و همایت قانونی از سرمایه گذاری خارجی.

    عدم محدودیت در انتقال ارز به دیگر مناطق آزاد ایران با سایر کشور ها.

    خدمات پولی و بانکی انعطاف پذیر.

    خدمات گسترده بانکی و بیمه ای ( دولتی و خصوصی ).

    انجام معاملات ارزی آسان.

    فعالیت بورس اوراق بهادار و بورس نفت و محصولات پتروشیمی.

    معافیت از حقوق گمرکی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی واحد های تولیدی.

    تشریفات ساده برای صادرات مجدد ترانزیت کالا.

    مقررات آسان برای ورود کالا های مجاز.

 

تفاوت مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری :

برخی از مهم ترین تفاوت های مناطق آزاد و ویژه را می توان در موارد زیر خلاصه کرد :

 

معافیت مالیاتی به مدت ۱۵ سال در مناطق آزاد وجود دارد و در مناطق ویژه اقتصادی تخفیف مالیاتی طبق مقررات داخل کشور است. خرده فروشی کالا در مناطق ویژه اقتصادی فقط برای اتباع خارجی امکان پذیر است ولی در مناطق آزاد ٫ خرده فروشی برای اتباع خارجی و داخلی امکان پذیر می باشد. مقررات روادید برای اتباع خارجی در مناطق ویژه بر اساس ضوابط داخل کشور است ولی در مناطق آزاد روادید در مرزهای ورودی اعطاء می شود. مقررات کار و بیمه اجتماعی در استخدام اتباع خارجی در مناطق آزاد تابع مقررات خاص مناطق می باشد ولی در مناطق ویژه اقتصادی تابع مقررات داخل کشور است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص در مناطق آزاد :

 

    اظهار نامه تکمیل شده و امضاء شده توسط سهامداران.

    اساسنامه تکمیل شده و امضاء شده توسط سهامداران.

    صورتجلسه مجمع موسس به امضاء سهامداران و بازرسان.

    صورتجلسه اولین جلسه هئیت مدیره و امضاء شده توسط مدیران.

    فتوکپی صفحه اول شناسنامه کلیه مدیران ٫ سهامداران و بازرسان.

    تقویم نامه سرمایه غیر نقدی توسط کارشناس رسمی دادگستری.

    گواهی از یکی از بانکهای منطقه که حاکی از پرداخت ۳۵ درصد سرمایه باشد.

    مجوز فعالیت.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در مناطق آزاد :

 

    شرکت نامه که به امضاء کلیه شرکا رسیده باشد.

    تقاضا نامه که به امضاء کلیه شرکاء رسیده باشد.

    اساسنامه که به امضاء کلیه شرکاء رسیده باشد.

    صورتجلسه مجمع عمومی موسس که به امضاء شرکاء و مدیران رسیده باشد.

    کپی و اصلی شناسنامه و کارت ملی کلیه شرکاء و مدیران شرکت.

    مجوز فعالیت.

 

مزایای سرمایه گذاری در منطقه آزاد کیش.

مزایای سرمایه گذاری در منطقه آزاد قشم.

مزایای سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار.

مزایای سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی.

مزایای سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس.

 

مزایای سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند.



:: بازدید از این مطلب : 411
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()